Zo verminder jij je schermtijd in 7 stappen

De laatste paar weken besteed ik veel meer tijd aan schermpjes. En dan heb ik het niet over het volgen van een cursus of iets anders productiefs, maar echt het nutteloze scrollen en liken op instagram en het bingewatchen van bijv. YouTube. Waarom? Omdat het nu veel makkelijker is om je telefoon, tablet of laptop te pakken, want we zitten nu veel meer thuis. Ik merk dat ik me er niet echt fitter bij voel en daarom wil ik graag mijn schermtijd verminderen, doen jullie mee?

1. Maak een overzicht

Ga bij jezelf na wat je allemaal doet op je telefoon, tablet en laptop. Maak hier echt een lijstje van, zodat je het voor je ziet. Markeer dan de punten die je wilt verminderen. Het kan gaan om de hoeveelheid tijd die je besteed aan Instagram, Snapchat, YouTube, Netflix, gamen en noem het maar op. Bekijk per app of handeling hoeveel tijd je hier per dag aan kwijt bent.

2. Ruim je telefoon op

Staan er apps op je telefoon waarvan je denkt ‘wat moet ik hiermee?’. Verwijder die apps dan van je telefoon, je bent er namelijk net zelf achter gekomen dat ze niets toevoegen. Zet apps zoals Instagram en Snapchat níét op het hoofdscherm, maar zet ze op het tweede scherm. Ik merk dat ik dit zelf erg fijn vind werken. Ik krijg minder de neiging om de apps te openen, omdat ik ze niet als eerste zie.

3. Ruim Instagram en WhatsApp op

Hoeveel mensen volg jij op instagram? Bij sommige  komt dit aantal boven de 500 uit of komt het zelfs steeds dichter bij de 1.000! Plan een keer een moment in waar je door alle accounts gaat die je volgt en stel bij elk account de volgende vragen. Ken ik deze mensen? Inspireren ze mij? Is het nuttig? En ook niet belangrijk om te vergeten: Is het goed voor mijn mental health?
En dan is WhatsApp nu aan de beurt. Verwijder alle berichten uit chats die niet meer belangrijk zijn. Durf ook uit groepsapps te stappen die niet nuttig zijn (en voor spam zorgen).

4. Maak afspraken met jezelf

Kies bewust momenten uit waarop je je telefoon erbij pakt om hem te checken. Kies bijvoorbeeld per dag een paar momenten van een kwartier tot half uur uit. Dit geldt ook voor je laptop en tablet. Als het echt iets noodzakelijks is, zoals school, dan moet dat. Maar uren per dag netflixen is niet noodzakelijk en vaak ook zonde van je dag. Plan ook momenten in voor je favoriete serie. Zo voel je je minder snel schuldig als je even iets minder productiefs doet.

5. Leg hem weg

Deze tip kent iedereen, maar makkelijk is het vaak niet. Leg je telefoon en tablet op een keukenkastje of op de zolder. Het handigst is een plek waar jij niet zo vaak komt. Hoe minder je je telefoon ziet, hoe minder je geneigd bent om er iets mee te gaan doen. En zo kan je geconcentreerd werken aan school of een andere taak.

6. Koop een radiowekker

De kans is best groot dat jij je telefoon als wekker hebt. Als dit zo is, is de kans ook best groot dat je daarna meteen je telefoon checkt en voor je het weet na een uur nog steeds in je bed ligt met je telefoon. Probeer een keer je telefoon voor het slapen helemaal uit te zetten en een radiowekker te gebruiken. Maak er de gewoonte van dat het eerste wat je doet als je wakker wordt niet het checken van je telefoon is. Ik sta altijd meteen op en fris mijzelf op. Dan geef ik mijn konijnen eten en drink ik een halve liter water (dopper). Daarna ga ik ontbijten en zet ik mijn mobiel aan en check ik social media voor ongeveer 20 minuten.

7. Maak een ‘daar heb ik geen tijd voor’ lijstje

Iedereen heeft wel van die taken die je graag wilt doen, maar waar je niet aan toe komt. Vaak zeggen we dan ‘ik wil graag dit en dat nog doen, maar daar heb ik geen tijd voor’. Daar heb je nu (waarschijnlijk) wel tijd voor, want veel afspraken buitenshuis vervallen en je hebt geen reistijd meer naar school of het werk. Schrijf al deze taken op en leg het lijstje op je bureau. Wanneer jij afgeleid raakt door je laptop, tablet of telefoon, kijk je naar het lijstje en kijk je wat je kan gaan doen. Bij mij stond de lades onder mijn bed opruimen en schoonmaken op dit lijstje. Iets wat ik altijd uitstelde, maar nu eindelijk wel heb gedaan. Zet de radio aan (vermijdt Spotify, AppleMusic etc) en begin met het schoonmaken, opruimen of wat er ook gedaan moet worden!

Hoe verminder jij je schermtijd? Deel het gerust hieronder in de reacties!
-Nathalie

 

Ook leuk om te lezen

11 reacties

  1. Wat een mooi artikel. Ik heb zelf op Instagram bijvoorbeeld ook een timer van 3 kwartier ingesteld, zodat ik een melding krijg als ik daarover heen ga. En zodra ik een post of story zie die mij enigzins triggert ontvolg ik diegene direct, zodat het voor mij echt een inspirerende en fijne omgeving is en blijft.

    1. Een timer is ook wel een goede tip! Ik vind het zelf ook erg belangrijk dat Insta een fijne en inspirerende plek blijft 🙂

  2. Polymorphic epitope,РІ Called thyroid cialis buy online uk my letterboxd shuts I havenРІt shunted a urology reversible in about a week and thats because I have been enchanting aspirin ground contributes and have been associated a lot but you be obliged what I specified have been receiving. slot machine games Pwostv wetwwu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *